Mottónk: „Kis lépésekkel egy nagy cél felé”
Iskolánk már hetedik éve nevel, oktat és fejleszt súlyos és halmozottan sérült tanulókat barátságos, szeretettel teli két csoportjában, a Mazsola és a Csipet csapat csoportban. Szakmai tapasztalatunk alapján fontosnak tartjuk tanulóink csoportban történő fejlesztését, mert ezzel biztosítjuk a társakkal való kapcsolatteremtést, a kommunikációt és a szociális készségek fejlődését.
Tanulóink számára létrehozott csoportok az iskola egy nyugodt részén találhatóak. A termek nagysága biztosítja a megfelelő életteret és a fejlesztések megvalósítását. A csoportok mellett lévő konduktív pedagógia-mozgásfejlesztő terem gazdag eszközellátottságával biztosítéka a széleskörű mozgásfejlesztésnek (konduktív eszközök, szenzoros terápia eszközei).
Tanulóink az iskolai élet hagyományait, ünnepségeit biztosító rendezvényeken az iskola többi tanulójával közösen vesznek részt, ezzel is biztosítjuk számukra az ingerek gazdag tárházát.
A csoport életében nagy hangsúlyt helyezünk az önkiszolgálási feladatok megtanulására. Elhivatottak vagyunk abban, hogy tanulóink számára az egyéni szükségletüknek megfelelő, sokoldalú és jó hangulatban zajló fejlesztést nyújtsunk, melynek révén megvalósulhat a minél önállóbb és minél teljesebb életük kialakítása. A fejlesztő nevelést, oktatást biztosító pedagógusok több diplomával (konduktorok, gyógypedagógusok, pszichopedagógus, logopédus) rendelkeznek, munkájukat gyógypedagógiai asszisztensek segítik. A szakemberek közül ketten egészségügyi végzettséggel is rendelkeznek.
Gyógypedagógiai munkánk legfontosabb célja a gyermekek, fiatalok életminőségének a javítása, az elérhető legnagyobb önállóság megteremtése.
Fontosnak tartjuk az érzelmi és szociális nevelést a gyermekek, fiatalok mindennapos ellátása során. Kiemelt figyelmet kap a kommunikációfejlesztés a komplex konduktív pedagógiai és gyógypedagógiai fejlesztésben.
Legfontosabb feladatunk, hogy empatikus odafordulással, érzelmileg biztonságot és elfogadást nyújtó légkört teremtsünk, mely által a személyes kötődések kiépítésével kimozdítjuk őket állapotukból. A közvetlen környezet érzékelését, megtapasztalását segítik a sokoldalú, gazdag, motiváló környezeti ingerek.
A személyiségfejlesztés, valamint a szocializáció lehetőségeinek felhasználásával mód van az egyéni szükségletek, kívánságok átélésére – ezzel is szolgálva a megfelelő komfortérzetet és segítve a lehetőségekhez mérten az elérhető legjobb életminőséget.
Napirendünk
8.00-8.40: reggeli kör-önkiszolgálás – gyógypedagógiai asszisztensek vezetésével
8.50-9.30: irányított játék – konduktor/gyógypedagógus vezetésével
9.30-9.40: tízórai (szobatisztaságra nevelés, önkiszolgálási tevékenység)
9.40-10.20: mozgásnevelés – konduktor/gyógypedagógus vezetésével
10.30-11.10: szűkebb-tágabb környezet – konduktor/gyógypedagógus vezetésével
11.20-12.00: önkiszolgálás (szobatisztaságra nevelés, ebédelés) – konduktor/gyógypedagógus vezetésével
12.00- a délutánra nem maradó tanulók hazamennek szüleikkel, a többieknek jelenleg gyógypedagógiai asszisztensek felügyelete mellett. pihennek, játszanak. A következő tanévtől tervezzük a délutáni napközis foglalkozást.
A tanulók számára csoportjukban 15.00 óráig van felügyelet, ezután az ügyeletes teremben várakoznak a munkából érkező szüleikre.
A gyermekek számára iskolánk felügyeletet biztosít reggel 7 órától.
Szülők
Beiratkozás
A fejlesztő nevelés, oktatás rendje
A fejlesztő nevelés, oktatásban részesülő gyermekek tanulmányaikat abban az évben kezdhetik meg, amelyben betöltik az 5. életévüket, tankötelezettségük meghosszabbítható a tanulók 23. életévéit.
A csoportjainkba kerülés feltétele: olyan súlyos és halmozott fogyatékosság fennállása, melyben az értelmi akadályozottság meghatározónak tekinthető.
Beiratkozás: Pedagógiai Szakszolgálatok Országos vagy Megyei Tanulási Képességeket Vizsgáló Szakértői Bizottság javaslata, valamint minden olyan egyéb dokumentum, amely az általános iskolai beiratkozáskor előírás.
A fejlesztő nevelés-oktatásban a tanulók csoportokba sorolásáról – a gyógypedagógusok véleményének kikérésével – az intézmény vezetője dönt. A csoportok létszáma nem haladhatja meg a 6 főt. Tanulókkal csoportonként konduktor és/vagy gyógypedagógus valamint gyógypedagógiai asszisztens van jelen.
Intézményünkben a fejlesztő nevelés-oktatás a tanév rendjét követi, nem tagolódik tanítási évfolyamokra.
A csoportalakítás elsődleges szempontja a csoportközösség, mint húzóerő az egyén számára.
Intézményünkben a fejlesztő nevelés-oktatás három féle formában valósul meg:
- fejlesztő iskolai nevelés-oktatás,
- otthoni ellátás,
- ápoló-gondozó otthonban történő nevelés formájában. (KEM MERI Szent György Otthon – Tarján)
Fejlesztő iskolai nevelés, oktatás: barátságos jól felszerelt csoportszobáikban igyekszünk szeretetteljes légkört kialakítani és mindig a gyermekek érzelmi állapotához igazodni. Heti 20 órában történik fejlesztésük. Személyre szóló, éves fejlesztési terveket készítünk a tanulók fejlesztési lehetőségeit szem előtt tartva. A tervezés legfontosabb része a tanulók alapos ismerete, képességstruktúrájuk feltérképezése.
Otthoni ellátás: amennyiben a tanuló napi szintű iskolában való fejlesztése nem oldható meg, akkor heti 1 nap a tanuló behozatalával csoporton belüli egyéni fejlesztést is biztosítunk.
Az ápoló-gondozó otthonban elhelyezett tanulóink számára átlagosan heti 5 órában biztosítjuk a szakemberek által történő fejlesztést.
A fejlesztő nevelés, oktatás során egyaránt teret kap a csoportközösségben, kiscsoportban illetve egyénileg megvalósuló fejlesztés, mely a differenciált foglalkozásokban valósul meg.
A csoportban végzett nevelésre, oktatásra, fejlesztésre az éves foglalkozási tervek és az abba beépülő egyéni fejlesztési tervek feldolgozása során nyílik alkalom. A csoportban végzett tevékenységek szükségesek a közösségi élmények átéléséhez, a közösséghez tartozás megéléséhez, a társakkal való együttműködés megtapasztalásához és gyakorlásához, azaz a szociális és érzelmi nevelés alapvető feladatainak megvalósításához. A csoportban és a csoportért végzett tevékenység az egyes tanulók kompetenciaérzését is növeli.
Csoportjaink
– Fejlesztő iskola 1. Csipet-csapat csoport
– Fejlesztő iskola 2. Mazsola csoport
– Fejlesztő iskola 3. Szent György otthon csoportja